Πέμπτη 31 Ιουλίου 2014

ΕΝΤΟΝΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΗΣ ΠΟΣΕΕΠΕΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΤΩΝ ΔΟΜΩΝ ΕΑΕ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
(Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α)
Βερανζέρου 14, 5ος όρ. Τ.Κ.10432, Αθήνα,  tel: 6971866081

Αθήνα 31 Ιουλίου 2014
Α.Π. 321
Προς
- Τον Υπουργό Παιδείας
κ. Λοβέρδο Ανδρέα
- Τον Υφυπουργό Παιδείας
κ. Δεμερτζόπουλο Αλέξανδρο
- Τον Δ/ντή Ειδικής Αγωγής
κ. Λολίτσα Κωνσταντίνο

            Θέμα: « Έντονη Διαμαρτυρία για την καθυστέρηση των διαδικασιών στελέχωσης των δομών ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης – Πότε θα ανοίξουν τα σχολεία για όλους τους μαθητές;»

Αξιότιμοι κύριοι

            Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α.), διαχρονικά αλλά και επίκαιρα (με την επιστολή – αίτημα συνάντησης της 19/6), ακόμη και στην πρόσφατη (2/7) συνάντηση μας στο υπουργείο, έθεσε το θέμα της χρηματοδότησης, των διαδικασιών και της απαράδεκτης κάθε χρόνο καθυστέρησης στην στελέχωση των δομών ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
            Παρ όλο που κατανοούμε το πρόσφατο της ανάληψης των σχετικών αρμοδιοτήτων από την σημερινή ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, είναι ανάγκη κάποια στιγμή θεσμικά να λυθεί το πρόβλημα της υποχρηματοδότησης και της στελέχωσης του ευαίσθητου αυτού τομέα της εκπαίδευσης.
            Θεωρούμε απαράδεκτη την κατάσταση που προβλέπεται να δημιουργηθεί και φέτος, αφού με την καθυστέρηση της εξασφάλισης των απαραίτητων κονδυλίων και την συνεπαγόμενη καθυστέρηση της έκδοσης της σχετικής εγκυκλίου προκήρυξης των προσλήψεων αναπληρωτών, δυστυχώς τα σχολεία δεν πρόκειται να στελεχωθούν και να λειτουργήσουν για όλους τους μαθητές πριν το τέλος Οκτώβρη.
            Το «έργο» αυτό το βλέπουμε κάθε χρόνο. Σε συνδιασμό δε με την καθυστέρηση στην επίλυση του προβλήματος της μετακίνησης των μαθητών, ουσιαστικά κλείνει την πόρτα του σχολείου για μεγάλο ποσοστό μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
            Η Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. θέλοντας να διευκολύνει το έργο σας, ενημέρωσε με το έγγραφο της 19/6/2014 για τις ανάγκες για προσλήψεις  ΕΕΠ και ΕΒΠ αναφέροντας ότι:
«Όσον αφορά τις ανάγκες για προσλήψεις, ώστε τα ειδικά σχολεία, τα ΚΕΔΔΥ και οι ΕΔΕΑΥ να λειτουργήσουν τη νέα σχολική χρονιά,  είμαστε σε θέση παρά την έλλειψη επίσημης πληροφόρησης, να σας ενημερώσουμε ότι υπάρχουν  461   ΚΕΝΕΣ ΟΡΓΑΝΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΕΕΠ ΚΑΙ ΕΒΠ στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, αφού δεν έγινε ΟΥΤΕ ΕΝΑΣ ΜΟΝΙΜΟΣ ΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ αλλά αντίθετα προστέθηκαν και οι  αυξημένες παραιτήσεις συναδέλφων που προκαλούνται από την εργασιακή και συνταξιοδοτική ανασφάλεια. Προσθέστε και τα διαπιστούμενα κάθε χρόνο  1657 τουλάχιστον ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΕΝΑ σε ΕΕΠ – ΕΒΠ , που φέτος εν μέρει μόνο καλύφθηκαν με προγράμματα ΕΣΠΑ, ΟΑΕΔ (5μηνα).           Επίσης πρέπει στα κενά να προστεθούν και οι ανάγκες στελέχωσης των ΕΔΕΑΥ, που φέτος καλύφθηκαν από προγράμματα ΕΣΠΑ το τελευταίο μόνο τρίμηνο, και ανέρχονται σε τουλάχιστον 500. Συνολικά πρόκειται για 2618 τουλάχιστον οργανικά και λειτουργικά κενά σε ΕΕΠ και ΕΒΠ, που θεωρούμε απαραίτητο να καλυφθούν με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, με στόχο  την  διασφάλιση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος στην εκπαίδευση όλων των μαθητών».
            Τα παραπάνω βέβαια εξακολουθούν να ισχύουν, δυστυχώς όμως δεν βλέπουμε να έχουν ληφθεί υπ όψη ώστε να εξασφαλιστούν οι αναγκαίες πιστώσεις και να ξεκινήσουν οι διαδικασίες προσλήψεων.
Ως εκ τούτου εκφράζοντας την αγωνία των συναδέλφων που ως δευτεροβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση εκπροσωπούμε, δηλαδή των : ΠΕ23-Ψυχολόγων, ΠΕ30-Κοινωνικών Λειτουργών, ΠΕ21 & ΠΕ26-Λογοθεραπευτών, ΠΕ29-Εργοθεραπευτών, ΠΕ28-Φυσικοθεραπευτών, ΠΕ25-Σχολικών Νοσηλευτών, ΠΕ-24-Παιδοψυχιάτρων, ΠΕ-35-Παιδονευρολόγων, ΠΕ22-Επαγγελματικών Συμβούλων, ΠΕ31-Ειδικών στη Νοηματική Γλώσσα, Ειδικών Επαγγελματικού Προσανατολισμού Τυφλών και Ειδικών στις Δεξιότητες Καθημερινής Διαβίωσης και Κινητικότητας Τυφλών, ΠΕ36-Μουσικοθεραπευτών και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό(Ε.Β.Π), αλλά και των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και των οικογενειών των μαθητών που υποστηρίζουμε και εκπαιδεύουμε,

ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΑΣΤΕ ΕΝΤΟΝΑ

            Για την συνεχιζόμενη τακτική της εμβαλωματικής αντιμετώπισης του ευαίσθητου τομέα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ και την κυβέρνηση και ζητούμε επιτέλους:
1.     Nα αποδοθεί άμεσα το ποσοστό των μόνιμων διορισμών που αντιστοιχεί για όλα τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση και ιδιαίτερα στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση, με την άμεση προκήρυξη διαγωνισμού ΑΣΕΠ για την πρόσληψη ΕΕΠ – ΕΒΠ και ΕΠ για την κάλυψη των οργανικών κενών που δημιουργήθηκαν από τις αυξημένες παραιτήσεις – συνταξιοδοτήσεις.
2.     Να πραγματοποιούνται έγκαιρα, σύμφωνα με το νόμο, οι υπηρεσιακές μεταβολές όλου του προσωπικού, ώστε να είναι δυνατός ο προγραμματισμός και η χρηματοδότηση από τον κρατικό προυπολογισμό της κάλυψης των κενών.
3.     Η χρήση του θεσμού των αναπληρωτών να γίνεται, σύμφωνα με τον νόμο, σε έκτακτες περιπτώσεις και σε δημιουργούμενα κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς μη προβλεπόμενα κενά.
4.     Να εκδοθεί άμεσα η εγκύκλιος αναπληρωτών για την τρέχουσα σχολική χρονιά και να αναληφθεί το κόστος από τον κρατικό προυπολογιμό. Μόνο σε περιπτώσεις ειδικών και καινοτόμων προγραμμάτων είναι δικαιολογημένη κατά την γνώμη μας η χρήση προγραμμάτων ΕΣΠΑ, και όχι βέβαια για την κάλυψη πάγιων αναγκών.
5.     Να μην επαναληφθεί εκ νέου η εργασιακή και επιστημονική υποβάθμιση των στελεχών της ειδικής αγωγής, με την χρήση προγραμμάτων κοινωφελούς εργασίας με προσλήψεις μέσω ΟΑΕΔ (που για πρώτη φορά στην ιστορία της εκπαίδευσης εφαρμόσθηκε φέτος), για επιστήμονες υψηλής εξειδίκευσης και κάλυψη πάγιων αναγκών.  Η Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. επιφυλάσσεται για κάθε νόμιμο δικαίωμα των μελών της σχετικά με την, κακή κατά τη γνώμη μας, χρήση προγραμμάτων που αφορούν την παροχή ευκαιριών σε άνεργους για απόκτηση εργασιακής εμπειρίας, με στόχο την κάλυψη περιστασιακά και με μειωμένο κόστος πάγιων αναγκών στην εκπαίδευση.
6.     Να επιλυθεί άμεσα το ζήτημα των σε διαθεσιμότητα και απολυμένων εκπαιδευτικών που απασχολούνταν σε δομές ΕΑΕ με την κατάθεση τροπολογίας για την αποκατάσταση τους στις θέσεις εργασίας τους.

Αγαπητοί κύριοι
           
            Ελπίζουμε, έστω και τώρα, στην ανταπόκριση σας για την επίλυση των σημαντικών αυτών προβλημάτων που ταλαιπωρούν τους μαθητές και τους εργαζόμενους στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση.

Με τιμή

Για το Δ.Σ.


Ο Πρόεδρος          Ο Γ. Γραμματέας

Στ. Καρπενησιώτης     Δ. Αρβανίτης


Τρίτη 29 Ιουλίου 2014

Η ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΤΖ. ΒΑΜΒΑΚΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ – B΄ ΣΥΝΘΕΣΗ
ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο
Τοποθέτηση της Ευγενίας (Τζένης) Βαμβακά στην Επιτροπή για την Ειδική Εκπαίδευση
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΥΛΙΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει η κυρία Βαμβακά.
ΕΥΓΕΝΙΑ (ΤΖΕΝΗ) ΒΑΜΒΑΚΑ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε. Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι βουλευτές, είπατε ότι θα έρθει το σχέδιο νόμου για την ειδική εκπαίδευση στο τρίτο θερινό. Είναι ειδική εκπαίδευση και ας μη το λέμε ειδική αγωγή πλέον γιατί ιατρικοποιεί τα σχολεία. Εμείς θέλουμε σχολεία και όχι ιδρύματα της ειδικής εκπαίδευσης. Πάντα σε κάθε νομοσχέδιο υπάρχει ο όρος με τρεις διαφορετικές έννοιες, πάντα. Στους μαθητές με αναπηρία, με διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Νομίζω ότι ένας μαθητής που χρήζει ειδικής εκπαίδευσης, είναι ένας μαθητής με ιδιαιτερότητες. Ο ιατρικός όρος όπως είπα προηγουμένως, της πάθησής του δεν βοηθάει σε τίποτα το Υπουργείο Παιδείας. Ο κ. Υφυπουργός το είπε αγωγή.
Να ήταν μόνο η λέξη «ειδική εκπαίδευση». Εάν έρθει αυτό το σχέδιο νόμου στο Γ΄ Θερινό Τμήμα της Βουλής, είναι απαράδεκτο! Γιατί πρέπει αυτά τα παιδιά, δηλαδή, να απομονώνονται χιλιόμετρα μακριά από τα σπίτια τους σε ένα σχολικό περιβάλλον και μακριά από το κοινωνικό σύνολο; Και να μην είναι στο σχολείο της γειτονιάς τους; Αυτό δεν το κατάλαβα ποτέ.
Πιστεύω, ότι πρέπει να υπάρχουν δομές μέσα στα Γενικά Σχολεία που να συμπεριλαμβάνουν όλους τους μαθητές, και τα παιδιά με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Πρέπει να μας γίνει σαφές, ότι στόχος μας και σκοπός μας, είναι όπου είναι δυνατόν η ένταξη του παιδιού στο Γενικό Σχολείο. Και ότι κατά την συνεκπαίδευση στα Γενικά Σχολεία πρέπει να εφαρμόζονται ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα, να προσαρμόζεται, δηλαδή, το αντικείμενο διδασκαλίας του Γενικού Σχολείου, όπου και όποτε αυτό είναι δυνατόν με διαφορετικό τρόπο εκμάθησης.
Μιλάμε για έναν νέο νόμο ειδικής εκπαίδευσης. Τι καινούργιο κομίζει, δηλαδή; Τι επιπτώσεις θα έχει; Τι καλό προσφέρει; Δημιουργήθηκε με όραμα και σχεδιασμό ή με σκοπό μόνο τη διαχείριση της καθημερινότητας; Υπάρχει έλλειψη πρόβλεψης, εν γένει, μέτρων για την πλήρη εφαρμογή της υποχρεωτικότητας της εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Είναι υποχρέωση του κράτους η διασφάλιση της εκπαίδευσης σε όλους τους πολίτες με αναπηρία.
Θα πρέπει να συμπεριληφθούν, εάν είναι δυνατόν, σε ένα πλαίσιο για την ειδική εκπαίδευση, τρεις σημαντικές κεντρικές έννοιες, του χώρου της ειδικής εκπαίδευσης. Αλλά και να υλοποιηθούν, εκτός του ότι θα πρέπει να συμπεριληφθούν. Όπως είναι η εκπαιδευτική ένταξη στην εκπαίδευση, που καλείται να αντιμετωπίσει η ένταξη αυτή, τα ζητήματα κοινωνικής δικαιοσύνης, ισότητας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κατάργηση των διακρίσεων, ένταξη, συμμετοχή και παρέμβαση.
Άλλο ένα σημαντικό θέμα: Η έγκαιρη παρέμβασή. Δεν έχει γίνει ποτέ. Μερικοί τη λένε πρώιμη, εγώ θα έλεγα ότι είναι πιο συγκεκριμένη η λέξη «έγκαιρη παρέμβαση». Με τον όρο «έγκαιρη παρέμβαση» αναφερόμαστε σε όλες τις μορφές παιδοκεντρικών δραστηριοτήτων εξάσκησης και εκπαίδευσης , καθώς, και σε δραστηριότητες που αφορούν στην καθοδήγηση και υποστήριξη των γονέων αμέσως μετά τον προσδιορισμό της αναπτυξιακής κατάστασης των παιδιών τους. Κι αυτό συμβαίνει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Τα περισσότερα προγράμματα «έγκαιρης παρέμβασης» εντάσσονται κατά το μεγαλύτερο μέρος τους στο εκπαιδευτικό πλαίσιο και αποτελούν την αρχή της προετοιμασίας του παιδιού για τη μετάβασή του στο Δημοτικό Σχολείο της Γενικής Εκπαίδευσης.
Δεύτερο. Η παράλληλη στήριξη, που ήταν στην ουσία, η πρώτη μορφή συνεκπαίδευσης που έλαβε χώρα στα Γενικά Σχολεία της χώρας μας. Ήταν η πρώτη φορά που υπήρξαν μαζί οι δύο εκπαιδευτικοί στην τάξη, ειδικής και γενικής εκπαίδευσης για να εντάξουν παιδιά με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, στο Γενικό Σχολείο, στο πλαίσιο που κάποτε «εμβόλιζε» αυτά τα παιδιά και τα άφηνε στο περιθώριο.
Στο σχέδιο νόμου, αυτό που είδαμε δεν ξέρω εάν έχει αλλάξει ή εάν παραμένει το ίδιο, της ειδικής εκπαίδευσης θέτει σοβαρούς θεσμικούς φραγμούς στην χορήγηση παράλληλης στήριξης. Π.χ., δεν χορηγείται παράλληλη στήριξη όπου υπάρχουν τμήματα ένταξης κι οδηγεί σε ραγδαία μείωση των παράλληλων στηρίξεων. Πλήττει το δικαίωμα, δηλαδή, χιλιάδων παιδιών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, στην εκπαίδευση. Εδώ απαιτείται η αύξηση των εγκρίσεων παράλληλης στήριξης για τα παιδιά που μπορούν να ενταχθούν πλήρως στην γενική τάξη. Ακόμα και αν υπάρχει εκπαιδευτικός ειδικής εκπαίδευσης, οργανικά και σταθερά σε ένα σχολείο σε τμήμα ένταξης, απαιτείται συχνά και δεύτερος.
Το λέω αυτό γιατί πρέπει να υπάρχει η παράλληλη στήριξη όχι σε αποσπασματική βάση γιατί δεν θα είναι ταυτόχρονα σε δύο, τρεις αίθουσες ένας ειδικός εκπαιδευτικός, όπου μπορεί να απαιτείται η παρέμβαση του. Δεν γίνεται, θέλει και δεύτερο, επομένως και τμήμα ένταξης και παράλληλη στήριξη.
Τώρα, για τους εκπαιδευτικούς. Για όλους τους εκπαιδευτικούς της ειδικής εκπαίδευσης, όλων των ειδικοτήτων σε ένα χώρο που στηρίζει και στηρίζεται στην ισονομία, που αποδέχεται την ισοτιμία των ανθρώπων δεν μπορεί παρά όλοι να έχουν ίσα δικαιώματα. Είναι ωφέλιμο κανείς να μην προτάσσεται κανενός, αλλά αφού κάποιοι πληρούν τα εχέγγυα να υπηρετούν την ειδική εκπαίδευση, είτε πρώτο πτυχίο, διδασκαλείο, μεταπτυχιακό, ανεξάρτητα από οποιοδήποτε πτυχίο έχουν να διορίζονται αναπληρωτές και μόνιμοι, να παίρνουν αποσπάσεις και μεταθέσεις επί ίσοις όροις και με αυτά που ισχύουν στην νομοθεσία της γενικής εκπαίδευσης.
Για μένα δεν έπρεπε να υπάρχουν δύο νομοθεσίες, μέσα στη γενική εκπαίδευση έπρεπε ένα κομμάτι να υπάρχει και της ειδικής εκπαίδευσης, όχι δύο διαφορετικά σχέδια νόμου. Όσο για την στελέχωση των μονάδων ειδικής εκπαίδευσης, από στοιχεία που έχουμε από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής έχουμε 461 κενές οργανικές θέσεις, στις σχολικές μονάδες ειδικής εκπαίδευσης, 1.657 κενές οργανικές θέσεις, τουλάχιστον λειτουργικά κενά διαπιστωμένα κάθε χρόνο σε ΕΕΠ και ΕΕΒ και 500 κενά για τη στελέχωση των ΕΔΕΑΥ.
Συνολικά πρόκειται για 2.618 τουλάχιστον λειτουργικά και οργανικά κενά σε ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό και σε ειδικό βοηθητικό προσωπικό. Θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο να καλυφθούν με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, γιατί είναι πάρα πολύ σημαντικό. Έχουμε το πρόβλημα των μεταφορών μόνιμα κάθε χρόνο, με τα ειδικά σχολεία, να μην έχουμε και το πρόβλημα των ειδικών εκπαιδευτικών.
Στη σχολική χρονιά που πέρασε, 2013-2014, οι όποιες παρεμβάσεις έκανε το Υπουργείο είχαν γίνει αποσπασματικά, με μεγάλη, θα έλεγα, καθυστέρηση, χωρίς μόνιμους διορισμούς, με περιορισμένες προσλήψεις αναπληρωτών μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ, πεντάμηνης διάρκειας, καθώς και προγραμμάτων του ΟΑΕΔ γεγονός που προκάλεσε έντονα προβλήματα στη λειτουργία των εν λόγω δομών εκπαίδευσης. Αυτό πρέπει να το προσέξουμε καλύτερα. Ευχαριστώ.
Μετά από τις ομιλίες ο υφυπουργός κ. Δεμερτζόπουλος έδωσε απαντήσεις στα ερωτήματα των ομιλητών – βουλευτών:
Α. ΔΕΜΕΡΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός ΥΠΑΙΘ) : Επειδή δεν θα μου δοθεί ο χρόνος να απαντήσω και δεν θα ήθελα να αδικήσω την κυρία Βαμβακά. Όλη η τοποθέτηση σας αφορούσε την ειδική εκπαίδευση όπως λέτε, ειδική αγωγή, όπως λέμε, δεν έχει σημασία, το πρόβλημα είναι αυτό που έχει σημασία. Θα ήθελα να σας πω ότι οι προτάσεις σας ήταν σοβαρές και αξιόλογες, τις άκουσα και τις σημείωσα με προσοχή. Όταν θα έρθει το νομοσχέδιο θα χαρώ πάρα πολύ να το συζητήσουμε και τότε να έχω τις προτάσεις σας και γραπτές.